неделя, 25 декември 2016 г.

Норвежкият феномен - SKAM


 В днешния пост ще говоря за сериала, който наскоро преобърна живота ми и ме вкара в депресия. Обикновено не правя ревюта на цели сериали, а само дискусии на определени епизоди от специални сезони. Все пак знаете, че сериалите заемат голяма част от ежедневието и хобито ми. Наясно сте с големия брой тв продукции, които следя. Този пост няма да бъде дискусия или "TV Favourites", а ще е малко по-различен, защото ще разгледам един по-необикновен сериал.
 "Skam" е нова мания, завладяла тинейджърите по цял свят, за която аз научих малко късно, но все пак на време. Моята мисия с тази публикация е да успея да разпространя идеите, които се съдържат в самия сериал и да привикам много повече почитатели към тази продукция.
 Едва ли ще ви е интересно, но все пак ще ви разкажа - как точно открих SKAM. Всичко започна в началото на месец декември - знаех, че моите американски сериали скоро ще излязат в коледна почивка и затова както всяка година започнах да търся следващата си мания, с която да се обсебя по коледните празници. Можех само да предполагам на какво ще се спра, тъй като съм изключително капризен в избора на нови сериали. Мой приятел ми изпрати линк към профила в IMDb на "Skam" и ми препоръча да го гледам. Не направих пълна проверка на продукцията и единственото, което разбрах е, че е норвежка и скептично си казах "От кога пък Норвегия разбира от сериали?". По-късно прегледах и трейлъра за първи сезон, но той изобщо не насочваше към сюжета затова бързо го отписах от списъка си и продължих да търся. Един слънчев ден, няколко седмици по-късно, започнах твърде често да се натъквам на снимки и клипове от Skam. Точно тогава разбрах и за популярността на сериала и за лоялните фенове, които го гледат. Реших да направя пълен анализ и проверка и напълно спонтанно реших да пусна първи епизод. Започнах да търся епизода навсякъде - в zamunda, arena, extratorrent и какви ли не още торент сайтове, но каквото и да правех не го намирах. Оказа се, че хората, които следят "Скам" трудно намират сериала с английски субтитри, а поради авторски права, не може да бъде качван в YouTube. Благодарение на дружелюбно настроените фенове в Twitter намерих линковете, които ми бяха необходими. И така започнах да гледам. Слушах на норвежки, четях на английски и си превеждах на български. Мислех си, че цялата тази система ще е по-голямо предизвикателство, но успях лесно да се справя с превода и езиковата бариера изобщо не ми пречеше. 


Първи епизод бе изключително странен, беше само петнадесет минути. Свикнал съм на американските пилотни епизоди, в които веднага ни запознават с всички герои и цялата история, но тук нещата бяха по-различни и объркващи за мен в началото. Странното не значи лошо затова продължих напред с още един епизод и после още един и още един и така докато не погледна към часовника и той не покаже един през нощта. След това лягам, защото на следващия ден съм на училище, на следващия ден съм там и единственото нещо, за което мога да мисля е как ще се прибера и как ще гледам "Скам". Повтаряме този мъчителен цикъл цяла седмица докато изведнъж стигам десети епизод на 3ти сезон и Скам свършва. Депресия - не знаеш какво да правиш с живота си. Единственото, което ти идва на ум е - 1.) да накараш всичките си приятели да гледат СКАМ, 2.) да гледаш фен клипове на сериала в YouTube и 3.) да напишеш ревю в блога си.


 Запознах ви със скучната, но дълга част затова как се запознах със сериала, а сега е време аз да ви запозная с него. "Скам" се фокусира върху ученици от гимназия в Осло - техният личен живот, проблеми и скандали. Представен е по-много интересен начин като голяма част играят социалните мрежи. Героите дори имат собствени профили във Facebook и Instagram и можете да ги добавете в приятели и последвате. Постовете им задължително са свързани с историята от сериала. Не предполагах, че "Skam" може да е чак толкова популярен. Това е един от най-гледаните сериали в Норвегия някога и е тотален хит в други европейски страни. Феновете умоляват телевизия NRK за английски субтитри за да може да разширят сериала още по-надалеч. Тази тийн продукция причинява истинска истерия сред тинейджърите. Някой фенове дори бягат от училище само за да чакат поредния епизод на Скам. Норвежката телевизия получава нон стоп писма от фенове затова как не могат да спят, защото постоянно висят в сайта на шоуто. Напълно ги разбирам, аз преди няколко дена се събудих в 3 през нощта и започнах да мисля за Скам. Лудост нали? Това, което прави Скам толкова оригинален са темите, които засяга. Тук става дума за пристрастеност, сексуалност, лични проблеми, социални проблеми и всичко, от което тинейджърите имат нужда да чуят и видят. Темите са напълно актуални и реални и могат да помогнат на човек в дадена подобна ситуация. 


Всеки сезон има различен главен герой - в първи сезон проследяваме живота на 16-годишната Ева и нейната несигурна връзка с гаджето и Джонас. Втори сезон е за Нора - безстрашна феминистка и една на пръв поглед невъзможна любов. А в трети сезон става дума за Исак, който изследва сексуалността си и по пътя открива себе си и момче на име Евън. Последния сезон получава най-голямо внимание заради темата с LGBT общността и показва, че е възможно основната връзка в един сериал да е между две момчета, а не стереотипа за любовта между красива жена и добър мъж. Други проблеми, които "Скам" засяга са ислямофобия, хомофобия, насилие, феминизъм, сексуален тормоз, анорексия и психични заболявания. Създателите на сериала са провели проучване в Норвегия сред тинейджърите от 14 до 19 за да могат успешно да представят живота и проблемите на днешното поколение.
 "Skam" чупи стереотипи и разбива клишета чрез жестока истинност и реалност. "Скам" не е историята за принца и принцесата. Той не е черен и бял, а съдържа в себе си нюансите на живота и трудните преживявания на младостта.

4 коментара:

  1. Така, викам да си оставя и под този пост за "Скам" коментара. Нямам търпение да го започна, защото идеята ми харесва адски много. Чудя се ЗАЩО ПО ДЯВОЛИТЕ НИКОЙ ДОСЕГА НЕ Е СПОМЕНАЛ ЗА ТОЗИ СЕРИАЛ, извинявам се за истерията, но наистина, видях че е започнал да излиза още през 2015 (и аз като теб преди да започна нов сериал правя проучване). Не съм си мислела някога, че ще искам да гледам сериал от Норвегия, сериозно и аз си помислих като теб, от кога норвежците разбират от сериали. Просто много се радвам, че ме светнахте за този сериал и едно огромно БЛАГОДАРЯ! Определено ще е и моята нова мания и се надява повече хора да разберат за него. И последно трябва да провериш и " Skins" подобен е на "Скам" и е един от най-любимите ми сериали ever.

    ОтговорИзтриване
  2. Благодаря за предложението за "Skins" - със сигурност ще го проверя. Надявам се също да започнеш "Скам" и разбира се да ти хареса. =)

    ОтговорИзтриване
  3. Здравей! Вчера започнах и днес в ранните часове на деня приключих с третия сезон на Скам. Обожавам го това сериалче! Сега ще продължа с първи и втори сезон! Невероятен е!

    ОтговорИзтриване
  4. Сериалът е фантастичен ! Макар да съм на 32 години, темите, които се засягат в него, не са по-малко интересни и за мен. Разбира се, много от нещата вече съм ги преживял/видял... но въпреки всичко, заслужава си да се гледа от по-голяма аудитория!

    ОтговорИзтриване